Hoppa till huvudinnehåll

När något är fel

Här hittar du allt du behöver veta om något är fel i din lägenhet. Som till exempel skillnaden på akuta fel och normala fel.
Två hantverkare installerar fönster i lägenhet i solljus

I korthet: När något är fel

  • Du kan anmäla nästan allt trasigt som tillhör din lägenhet, parkering eller huset där du bor. 
  • Akuta fel anmäls direkt, till exempel forsande vatten. Ring 033-44 22 00. Efter kontorstid ringer du 033-44 20 99. 
  • Normala fel, till exempel en trasig skåpslucka, ammäls via via Mina sidor (dygnet runt). 
  • Vissa fel anmäler du till andra leverantörer
    • Internet – anmäl direkt till din tjänsteleverantör.
    • Insekter och skadedjur – anmäl direkt till Rentokil 0771-12 23 00.
    • Tv-box – anmäl direkt till Kalejdo 033-32 32 200
    • Tv-kanaler – kontakta din leverantör.
    • Hiss – se information i din hiss.
  • Anmäl INTE alla fel, till exempel byte av glödlampor och lysrör i din lägenhet. Det ska du fixa själv.

Vad kan jag felanmäla? 

Anmäl nästan allt trasigt som tillhör din lägenhet, parkering eller huset där du bor. Till exempel gemensamma utrymmen som tvättstuga, trapphus och garage. Vi delar in fel i tre kategorier: akuta, normala och övriga.

kvinna skriver på dator

Anmäl via Mina sidor

Ett normalt fel anmäler du via Mina Sidor. Svara så bra du kan på alla frågor, det är inte viktigt att det blir helt rätt. Är du osäker, ta ett eller flera foton på det du anmäler så kan vi hjälpa dig snabbare.
Anmäl fel på Mina Sidor

Akuta fel

Akuta fel måste lösas direkt. Akuta fel kan orsaka skada eller hindra dig från att bo i din lägenhet. Ring 033-44 22 00. Efter kontorstid ringer du 033-44 20 99. 

Exempel på akuta fel:

  • Översvämning, vatten som forsar ur ett rör.
  • Stopp i avlopp eller toalett. (Läs först Stopp i avloppet nedan)
  • Kylskåp eller frys som inte fungerar.
  • Ingen ström i lägenheten. (Läs först Ingen ström nedan)
  • Om du är inlåst eller utelåst.  
  • Skadad lägenhetsdörr/trapphusdörr på grund av inbrott.
  • Tvättmaskiner som inte fungerar.
  • En spis där bara två av fyra plattor blir varma.
  • Garageportar som inte öppnas. 

Normala fel

Normala fel kan vänta till nästa vardag. Normala fel hindrar dig inte från att bo i din lägenhet. 

Exempel på normala fel:

  • Skåpsluckor som är trasiga.
  • Ett fönster som inte går att öppna.
  • En köksfläkt som inte fungerar.
  • Trasiga lampor, till exempel i trapphus och tvättstuga.
  • Vattensamling eller hål i vägen vid parkering.
kvinna skriver på dator

Anmäl via Mina sidor

Ett normalt fel anmäler du via Mina Sidor. Svara så bra du kan på alla frågor, det är inte viktigt att det blir helt rätt. Är du osäker, ta ett eller flera foton på det du anmäler så kan vi hjälpa dig snabbare.
Anmäl fel på Mina Sidor

Övriga fel

Övriga fel kallar vi det som du anmäler till en annan leverantör. Till exempel internet, hiss och skadedjur.

  • Internet – anmäl direkt till din tjänsteleverantör
    Du hittar kontaktuppgifterna till din tjänsteleverantör hos Nätkraft Borås.  
    Telefon: 033-35 72 40. Se Nätkraft Borås öppettider kundservice. 
  • Insekter och skadedjur – anmäl direkt till Rentokil
    Det är gratis för dig som hyresgäst att kontakta och få hjälp av Rentokil. 
    Telefon: 0771-12 23 00 (Vardagar 07.00–17.00)
  • TV-box – anmäl direkt till Kalejdo
    Telefon: 033-32 32 200
    E-post: support@kalejdo.tv
  • Tv-kanaler 
    Kontakta din leverantör.
  • Hiss 
    Se information i din hiss.

Vad är inte ett fel?

Vissa fel ska du inte felanmäla. Det kan till exempel vara glödlampor och lysrör i din lägenhet. Eller stopp som beror på att du inte rensat avloppet. Dessa fel ska du själv åtgärda. Hur du gör kan du se i våra instruktionsvideor.

Det här ska du inte felanmäla:

  • Vatten i kylskåp.
  • Stopp i avloppet där du själv inte rensat.
  • Trasiga glödlampor och lysrör i din lägenhet.
  • Strömlös lägenhet – kolla propp eller säkring.
  • Störande grannar.

Stopp i avloppet

Börja med att själv rensa avloppet. Avlopp måste rensas då och då. Blir det fortfarande inte bättre kan du felanmäla det via Mina sidor.

Tänk på! 

Om vi upptäcker att stoppet beror på att du inte rensat, får du betala kostnaden. 

Trasiga lampor

Du byter själv alla ljuskällor, glödlampor, lysrör i lägenhet och i vitvaror som ugn och kylskåp.

Tips! Om du är osäker på vilken typ av lampa eller lysrör du ska köpa, ta med den gamla till butiken så kan personalen hjälpa dig.

Ingen ström

Gäller det alla rum? Kolla jordfelsbrytaren. Gäller det ett eller flera rum? Kontrollera proppskåpet. Titta på instruktionsfilmen för att se hur du ska göra. Om alla säkringar är hela och du ändå inte har ström kan du göra en akut felanmälan. Ring 033-44 22 00. Efter kontorstid ringer du 033-44 20 99. 

Vatten i kylskåpet

Om du har vatten i botten av kylskåpet är det stopp i ”avrinningsventilen”. Det är du som hyresgäst som ska se till att den är ren. Titta på instruktionsfilmen nedan för att se hur du ska göra. 

Kvinna pussar på sin sons huvud i höstmiljö

När någon stör

Om grannarna borrar i väggen eller har fest sent på kvällen är det inte ett fel utan en störning. Då kan du anmäla en störning.
Läs här hur du anmäler en störning

Frågor och svar

Vad gör jag om luften i min lägenhet känns dålig?

Vad gör jag om det rinner dåligt eller är stopp i mitt avlopp?

Vad gör jag om min tv-box inte fungerar?

Se alla frågor